جادوگر؛ شب‌نشینی مد قرون‌وسطایی

فصل جدید «جادوگر» مملو از لباس‌هایی است که پیش رفتن شخصیت‌های خیالی را در دل داستان‌های پرحادثه روایت می‌کند

جادوگرهای سینما و تلویزیون این سال‌ها دیگر شباهتی با اجدادشان در افسانه‌های محلی و روی پرده سفید سینما ندارند و هر سال خوش‌لباس‌تر می‌شوند.

فصل سوم سریال «جادوگر» (The Witcher) که نتفلیکس آن را از روی رمانی به همین نام، اثر آندژی ساپکوفسکی، نویسنده لهستانی، ساخته است، یک نمایش تمام‌عیار مد بود.

سریال‌هایی مانند «بازی تاج‌وتخت» با بودجه عظیمشان، توقع تماشاگران این ژانر را از طراحی لباس بالا بردند و برخلاف طراحی صحنه که با جلوه‌های ویژه مدرن دیجیتالی، سعی در مبهوت کردن مخاطبان دارد، در بخش لباس، خیاط‌های ماهر با نهایت تبحر و دقت، لباس‌هایی واقعی برای بازیگران می‌دوزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فصل جدید «جادوگر» هم مملو است از پارچه‌ها و لباس‌های فراجهانی که همزمان، گذر شخصیت‌های خیالی را در دل داستان‌های پرحادثه روایت می‌کند.

در قسمت پنجم از این فصل با نام «هنر توهم»، مجلس رقص کانکلیو است که با رقصی مجلل در میان پیچ‌وتاب‌ و چرخش‌ لباس‌ها در قلعه جادوگران آرتوزا، این بخش از سریال را، حتی بیش از هیولای وحشتناکی که در قسمت دوم به نمایش درآمد، از آن خود می‌کند.

لوسیندا رایت و دب واتسون، به ترتیب طراح لباس و طراح آرایش و مو، بیشترین هنر خود را در طول این فصل در این صحنه به رخ می‌کشند؛ درست همزمان با تلاش «ینیفر» (با بازی آنیا چالوترا) و «گرالت» (هنری کویل) برای رو کردن دست ساحری که پشت «ریینس» (کریس فولتون)، جادوگر سرکش، قرار دارد.

رایت می‌گوید با لورن اشمیت هیسریچ، سازنده سریال، و کلی لوگنبیل، معاون بین‌المللی نتفلیکس در فیلمنامه‌های اصلی، برای برنامه‌ریزی لباس‌های مجلس رقص صحبت کرده و به او گفته‌اند: «می‌خواهیم این مراسم، مت گالا (شب‌نشینی مشهور مد موزه متروپولیتن) باشد؛ به‌ هر حال دوران قرون‌وسطی است.»

در این قسمت، هر جادوگر لباسی به تن دارد که با شخصیت یا قدرت او مطابق است؛ مثلا «فیلیپا ایلهارت» (کاسی کلر)، سرپوشی از پرهای مشکی بر سر دارد و لباس مشکی یقه‌باز با دامنی با دنباله بلند و حجیم تزئین‌شده با پر و پولک‌هایی با طرح جغد بر تن؛ او می‌تواند هر زمان که اراده کند، به جغد تبدیل شود.

رایت می‌گوید: «چون فیلیپا جغد است، دوست دارم همیشه یک پر یا چیزی برای نشان دادن آن به کار ببرم. او به نوعی نرم و کرکی است، اما تیغه‌ای از فولاد نیز در آن شخصیت وجود دارد... به نظر من، او سعی می‌کرد با جادوگران آرتوزا هم‌تراز باشد؛ اگر نگوییم قوی‌تر.»

پیراهن «ینیفر» با یقه‌های باز و رنگی از سایه‌های بنفش تیره که رنگ مشخصه‌ او است، با آنچه در بخش‌های دیگر سریال پوشیده هماهنگ است: تعویذ یا همان بلاگردان او؛ اما متوجه خواهید شد که این تعویذ به دلایل عمیقا عاشقانه جابه‌جا شده است.

رایت توضیح می‌دهد: «نکته‌ای که در مورد ینیفر وجود دارد، این است که او اینک قدرت خود را پس گرفته است. می‌خواستم الگوها واضح‌تر و تندوتیزتر باشند و به آن ظاهر قدرتمند از فصل یک برگردند. او همیشه گردنبندش را به گردن دارد... بنابراین وقتی لباس رقص را کار کردیم، آن را از دور گردنش پایین‌تر می‌آوریم و نزدیک قلبش می‌گذاریم... این برای من [نشان] عشق واقعی او به گرالت بود...»

«گرالت» هم البته با اکراه از زره چرمی خود دل کنده و یک لباس مخملی و طرح‌دار نقره‌ای و مشکی پوشیده است. رایت و تیمش با کویل کار کردند تا به شیک‌ترین لباس تلویزیونی جادوگر جان بخشند و ترفندی داشتند تا همه‌ چیز را برای «گرالت» ناراحت‌کننده‌تر جلوه دهند.

رایت می‌گوید: «می‌خواستیم لباس کمی زیادی تنگ باشد. قرار بود کمی ناراحت‌کننده باشد، بنابراین تا جایی که می‌توانستیم، آن را تنگ کردیم.»

این ناراحتی مختص جادوگر چشم‌طلایی نیست، چون طرفداران او می‌دانند که هنری کویل در فصل چهارم این سریال حضور نخواهد داشت و لیام همسورت استرالیایی جایش را خواهد گرفت.

بیشتر از فیلم